Jag blir mörkrädd

De senaste dagarna har jag bokstavligen kokat över på grund av en grej. Jag förmodar att ingen har lyckats missa youtube videon Kony 2012 som cirkulerar runt på internet. Och för någon dag sedan satt jag och kollade på videos som är relaterade till den. I den ena videon var det att Kony inte alls är ond, i den andra att han inte existerar och i den tredje att killen som gjorde filmen enbart är ute efter pengar. Börjar då fundera HUR man kan sitta och säga och kommentera vare sig det handlar om att han vill ha pengar eller ej, om Kony är ond eller god. Missar människorna hela poängen med videon?

Visst killen som gjorde den kanske visst är ute efter pengar, det säger jag inte emot. Inte heller allt som sägs om den där Kony. Men det som gör mig förbannad är att man inte reagerar mer på att filmen faktiskt handlar om BARNSOLDATER. Barn som blir tagna från sina familjer eller får sina föräldrar skjuta och blir kidnappade, som får stå och skjuta sin egen familj eller vänner, blir nerdrogade för att inte känna sympati, våldtagna, misshandlade, får stå med vapen i handen, gå och lägga ut minor på fälten, stå framme i krigen för att en vuxen människa skjuter såklart inte ett litet barn. Hur kan man sitta och diskutera om allt annat runt om än dessa stackars barn? Jag förstår inte, och jag blir så förbannat mörk rädd för den här världen. Vare sig Kony styr över det här eller inte, finns det fortfarande barnsoldater. Och så är det bara. Tyvärr gör inte jag heller någon skillnad av att sitta och skriva det här, men det kanske får vissa att läsa på lite mer och få mer kunskap om hur fruktansvärt det är.

Och medan jag ändå är uppe i varv kan jag hoppa från det ena till det andra. Ibland önskade jag att jag hade en tegelsten i väskan, så man kan ta upp den och kasta den i huvudet på idioter (ursäkta) som har mage att uttrycka sig med tillexempel ''Men hur svårt kan det vara att ta hand om en gamling? Skulle vem som helst klara av''. Det är inte lätt för en sekund att ta hand om gamla, och speciellt inte dem som är dementa. Snart har jag gått två års ''utbildning'' om det här, och jag är långt ifrån full lärd. Vem som helst kan inte komma in och jobba, för det krävs faktiskt mycket mer kunskap än vad man kan tro. Sedan det här med att dem som sitter vid en dator (tillexempel) får dubbelt så hög lön än vården är bara sinnes sjukt. I vården vårdar man massvis med LIV varje dag.

Ja nu är jag klar. Långt och tråkigt inlägg, men jag var tvungen. Bra, tack, hej.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0